Poseveta ukrajinskom filmskom stvaralaštvu u Free Kinu Valter

Filmski Centar Sarajevo dvije projekcije srijedom posvećuju ukrajinskoj kinematografiji, te se na taj način nastoji solidarisati sa filmskim umjetnicima ratom pogođene države. Ukrajinski filmaši su putem kinematografije bili na čelu borbe za priznanje kao poseban narod i kultura. Otac ukrajinske kinematografije, Oleksandr Dovženko, snimio je svoje najpoznatije filmove pod sumnjičavim očima Josifa Staljina. Šezdesetih godina prošlog vijeka u Ukrajini se pojavio pokret pod nazivom „poetski kinematograf“ koji je tražio inspiraciju od Dovženka zajedno s pokretima novog talasa u zapadnoj Evropi. Ukrajina je imala uticaj na istoriju kinematografije. Sergej Parajanov, armenski režiser i umetnik koji je dao značajan doprinos ukrajinskom, jermenskom i gruzijskom bioskopu. Izmislio je svoj vlastiti kinematografski stil, ukrajinsku poetsku kinematografiju, koja je bila potpuno u suprotnosti s vodećim principima socijalističkog realizma.

Dva djela ukrajinske kinematografije koja su našla mjesto na repertoaru Free Kina Valter služe kao izvrsni početnici bogate umjetničke tradicije.

Sjene Zaboravljnih predaka ove srijede sa početkom u 20:00 sati

Tini Zabutykh Predkiv / Senke zaboravljenih predaka (1965), u režiji Sergeja Parađanova
Sjene zaboravljenih predaka se naširoko smatra najboljim ukrajinskim filmom ikada snimljenim, a kao takav je i priznat u anketi kritičara Nacionalnog centra Oleksandr Dovzhenko među 100 najboljih ukrajinskih filmova. Na prvi pogled, Parađanovljev film je jednostavna i bezvremenska ljubavna priča koja evocira teme iz Romea i Julije, ali se ističe po tome što je smješten u Karpatima duž ukrajinsko-rumunske granice. Film prikazuje domaću kulturu i muziku Hucula, izolovanog planinskog plemena pastira (produkcija je angažovala stvarne članove zajednice da nastupaju kao statisti). Senke su izazvale šire interesovanje za Karpate kao prostor koji je afirmisao ukrajinsku kulturnu razliku, posebno od Rusa. Tokom premijere filma u Kijevu 1965. godine, ukrajinski književni kritičar Ivan Dziuba (koji je umro dva dana prije invazije prošle sedmice) izašao je na pozornicu da osudi sovjetsku politiku rusifikacije. Usledili su masovni neredi u centru Kijeva.

Program Free Kina Valter isključivo je edukatovnog karatktera, te je gledanje projekcije oslobođeno plaćanja. Sve studente čeka napitak i riječ dobrodošlice o filmskom kulturno-historijskom naslijeđu putem koordinatorice događaja.

EN