Filmski centar Sarajevo osvojio nagradu Programa Creative Europe MEDIA – počinje digitalizacija filma Bate Čengića
Filmski centar Sarajevo, zajedno sa nosiocem projekta Slovenačkom kinotekom, te partnerima Austrijskim filmskim arhivom i Hrvatskim državnim arhivom proglašen je pobjednikom i dobitnikom bespovratne pomoći za Zajednički projekt obnove (Joint Restoration Project) Udruženja evropskih kinoteka (The Association of European Cinematheques – ACE). Službeno proglašenje pobjednika i dodjela nagrada održana je u Paviljonu Europske unije tokom Filmskog festivala u Cannesu.
Žiri, u sastavu eminentni filmski profesionalac Sergej Loznitsa, direktorica odjela igranog filma u ARTE Claudia Tronnier i direktor Festivala Dani nijemog filma u Pordenoneu Jay Weissberg, odabrali su projekat čiji je nosilac Slovenačka kinoteka, putem kojeg će bit digitalizovan, a zatim i potpuno digitalno restauriran vrhunski jugoslavenski filmski klasik bosanskohercegovačkog redatelja Bahrudina Bate Čengića, „Slike iz života udarnika“ iz 1972. godine a koji je u vlasništvu Filmskog Centra Sarajevo.
Ovim povodom, direktorica Filmskog centra Sarajevo, Ines Tanović, naglasila je da je ova institucija, u proteklih godinu dana, zahvaljujući Fondu Američkih ambasadora u BiH i velikim naporima uposlenika Centra, u potpunosti obnovila prostor Filmskog studija „Jagomir“ koji je dobio novi depo za čuvanje bh. filmske građe, te nabavio opremu za digitalizaciju 16 i 35 mm filmova izuzetno važnog fundusa domaćeg filma. „Velika nam je čast i zadovoljstvo što smo dio regionalnog projekta u okviru kojeg će se digitalizirati film našeg filmskog velikana Bate Čengića. Upravo je ovo dokaz da smo kreiranjem centra za digitalizaciju napravili odličan posao, izuzetno važan za bosanskohercegovačku filmsku baštinu.“
Sam proces digitalizacije će voditi slavni Karpo Godina, slovenački snimatelj i filmski redatelj koji je bio direktor fotografije filma „Slike iz života udarnika“. Godina je jedan od najznačajnijih predstavnika jugoslavenskog kinematografskog pokreta „Crni val“, kojem je pripadao i Čengić, a koji je od 1964. do 1973. godine proizveo brojne društveno-kritičke filmove. Filmu koji je nastao u produkciji tadašnje bosanskohercegovačke produkcijske kuće „Studio Film Sarajevo“ koju je osnovao i kao producent vodio Sejfudin Tanović Babo, dosta su doprinijeli i drugi slovenački umjetnici. Muziku za film je napisao Bojan Adamič, u glavnoj ženskoj ulozi je bila glumica Štefka Drolc. Film je dijelom sniman i u Sloveniji.
Još devedesetih godina redatelj Bato Čengić odlučio je da deponuje kopije svojih filmova u Slovenačkoj kinoteci, što je i urađeno 1996. godine, nakon održane opsežne retrospektive njegovih djela. Također, 2004. godine poduzeo je inicijativu za zajednički rad na stvaranju novih internegativa svojih filmova, čiji su materijali uništeni tijekom rata. Prilika za to se ukazala tek 2021., četrnaest godina nakon redateljeve smrti, kada je Ministarstvo kulture Republike Slovenije odobrilo ograničena sredstva za digitalizaciju filmova ovog filmskog autora. Taj projekat inicirao je istraživanje da li neki od arhiva, na području bivše u Jugoslavije, u svojim depoima čuva negative Čengićevog izgubljenog filma. Na taj način je pronađeno da negative i tonski zapis filma „Slike iz života udarnika“ čuva Hrvatski državni arhiv. U decembru prošle godine započela je saradnja sa Hrvatskim državnim arhivom i Filmskim centrom Sarajevo u želji da se ovaj film digitalizira.
Uz Hrvatski državni arhiv koji čuva negative slike i zvuka, Filmski centar Sarajevo dao je prava na digitalizaciju i učestvovat će u procesu restauracije i digitalizacije, dok je Slovenačka kinoteka, pokretač i koordinator projekta.
Austrijski filmski muzej projektu će pomoći na stručnom i promotivnom području, dok je restauracija omogućena kroz finansijsku podršku Programa Creative Europe MEDIA, odnosno potprograma Creative Europe MEDIA i Ministarstva kulture Republike Slovenije.